Aurora in de Algarve

In januari 2019 was Henriette een week in Vale d’El Rei in de Algarve. Ze beschreef de wandelingen die ze daar met de groep deed op haar wandelblog:
Nooit geweten hoe prachtig de kust van de Algarve is. En er zijn veel mogelijkheden om te wandelen. In januari is het overdag heerlijk warm in dit mediterrane klimaat en zijn er haast geen toeristen. Palmbomen, bougainville, bloeiende amandelbomen en sinaasappels, vooral veel sinaasappels. De bomen hangen er in deze streek vol mee.

‘s Ochtends vroeg maken we een wandeling door natuurgebied Pera March /Salgados Lagoon. Paralel aan het strand, dat hier Praia Grande de Pera heet, en verderop Praia de Salgados, loopt een pad van houten planken.

Als we starten tegen achten is alles wat op de bodem groeit, gras en lage planten, bedekt met een laagje rijp. ‘s Nachts is het hier koud, maar de zon zorgt snel voor warmte. In het uur dat wij hier lopen, verkleurt de lucht. Eerst lichtblauw met roze. Dan meer roze en oranje, in wisselende patronen. Aurora, de rozevingerige dageraad. De morgenstond heeft goud in de mond, een cliché dat waar is. Rond acht uur zien we de zon recht voor ons omhoog komen. Een zonnebril is geen overbodige luxe met zo’n zon die nog laag staat.
Dit natuurgebied ligt tussen de mondingen van twee rivieren, waar moeras is en een zoetwatermeer waar het vol vogels zit. Het Lagao dos Salgados. Vogels rusten er op weg naar en van Afrika. Er schijnen onder andere flamingo’s, ooievaars en lepelaars te zitten. Die zie ik hier niet, wel kleine kwetterende vogeltjes met meerdere kleuren. En een prachtige felgekleurde vogel met groen, blauw en rood, misschien een bijeneter. Het is een ecologisch belangrijk gebied.
Het plankier loopt prettig. Natuurlijk is het leuk om op onverharde paden te lopen, maar op een verhard pad kun je lekker om je heen kijken en toch tempo houden. Links de natuur met laag struikgewas en hoge witte grasachtige pluimen. Rechts de intens blauwe zee. Recht vooruit de zon die steeds hoger komt. Je hoort zowel de vogelgeluiden als het geluid van de branding. Na ongeveer een half uur keren we terug, met de zon in de rug. In de verte rijst de witte hoogbouw van Armacao de Pera op. In dit gebied zijn verschillende wandelmogelijkheden, ook over het strand.
Een paar dagen later doen we de wandeling langs de zeven hangende valleien. Bij Praia da Marinha starten we. Bovenop op de rotsen hebben we een prachtig uitzicht over de rotsformaties. In grillige vormen rijzen ze steil op uit uit de diepblauwe zee. Ze zijn wit, lichtgeel, oker en koperkleurig. Het uitzicht is als een ansichtkaart. We lopen langs de kust, over de rotsen, naar het westen. Hoog boven de zee. Onder ons, in de verte, liggen verschillende kleine strandjes. Daar is de ondiepe zee turquoise. De golven zijn bruisend wit. Het uitzicht verandert voortdurend en is steeds spectaculair.
Langs het pad staan lage jeneverbessen en mastiekbessen. In de verte pijnbomen en cipressen. Allerlei bloemen, gele kelken en kleine witte bloemetjes. Zo midden op de dag is het meer dan achttien graden, heerlijke temperatuur om te wandelen.

Een dag later gaan we weer naar het gebied van de zeven valleien, maar nu gaan we naar Praia de Benagil om een boottocht te maken langs de kust. De zon schijnt, alweer. Wat een geluk. Benagil is een klein vissersplaatsje met wit met blauwe huisjes. Als we het kleine zandstrand oplopen, in een inham van de rotsen, zien we ineens een dolfijn uit het water opduiken. Van kop tot staart boven water, zodat we hem goed kunnen zien. Heel even. We zien er daarna nog een paar, maar niet zo duidelijk als die eerste.

Dan stappen we in een open boot en daar gaan we, de zee op. De kliffen en grotten waar we tijdens de wandeling op uitkeken zien we nu van dichtbij. Elke grot varen we in. Sommige hebben daglicht omdat er openingen in de rots boven zijn, sommige zijn helemaal donker. De steen is verweerd aan de onderkant, waar het water komt. Het gesteente bevat mineralen die kleur geven: onderaan donkerrood, paarsachtig, dan wat lichter, tot roze, en dan oranje, geel en wit. Duizenden jaren heeft de zee erover gedaan om deze vormen uit de steen te slijpen. De zee is intens blauw, en turquoise. Ook de lucht is stralend blauw. Wat een kleuren. Ongetwijfeld is in die prachtige kleuren blauw de inspiratie gevonden om de huizen wit met blauw te schilderen. We passeren verschillende kleine strandjes tussen de rotsen. In vijf kwartier bestrijken we de kust. Een hoge rots met een vuurtoren erop is ons eindpunt.
In de Algarve kun je niet alleen heerlijk in de natuur te wandelen, er zijn ook schitterende steden. We maken een stadswandeling door Silves, de vroegere hoofdstad van de Algarve toen die nog Al-Gharb heette. De Moorse burcht uit de vroege middeleeuwen domineert de stad. Door smalle straatjes lopen we omhoog. Veel huizen zijn wit met blauw. Andere zijn roze, groen of feloranje. De bougainville bloeit volop, in die hardroze kleur die zo mooi afsteekt tegen het blauw van de lucht en van de huizen. In perkjes langs de bredere straten staan sinaasappelbomen vol vruchten
We bezoeken de burcht, waarvan de muren helemaal gerestaureerd zijn, zodat je er rondom overheen kunt lopen. De steen is rood van kleur, de rode zandsteen uit deze streek. We hebben fraai uitzicht op de omgeving. Beneden zien we de vijftiende eeuwse brug over de rivier de Arade. Binnenin de burcht zijn de gebouwen niet hersteld, maar je kunt wel zien waar de muren stonden.
Buiten de toegangspoort van de burcht staat een meer dan levensgroot bronzen beeld van Koning Sancho I, die Silves in 1189 met hulp van kruisvaarders op de Moren veroverde. Ernaast is een zaak waar ze wijn, port en andere producten van de streek verkopen, met een heerlijk terras. De banken zijn bedekt met geweven kleden in mooie kleuren. We hebben uitzicht op de oude Moorse stadsmuur.
Via een andere weg zakken we weer af naar beneden. Nu door straatjes waar geen winkels zijn, alleen woonhuizen. Verschillende huizen hebben een voordeur in twee delen met op elke smalle deur een metalen klopper in de vorm van een handje. Ook hier beschilderde huizen. Van sommige is de verf aan het afbladderen, waardoor eerdere verfkleuren tevoorschijn komen. Ook mooi.
Meer informatie over wandelen bij Salgados en de zeven hangende valleien: walkalgarve.com.